
Jaarverslag 2024
V O O R W O O R D
In dit jaarverslag blikken we terug op onze dienstverlening en werkzaamheden in 2024.
2024 was wederom geen makkelijk jaar voor de energietransitie. De aankondigingen over het afschaffen van de salderingsregeling vanaf 2027, het terugdraaien van de geplande verhoging van de gasbelasting en het schrappen van de aangekondigde verplichting om vanaf 2026 bij vervanging van de cv-ketel een warmtepomp te plaatsen, hebben bij veel woningeigenaren voor verwarring en frustratie gezorgd. Ook de urgentie om met het verduurzamen van je woning aan de slag te gaan, is er niet groter door geworden.
Gelukkig hebben deze ontwikkelingen ons er niet van weerhouden om ‘volle bak’ door te gaan met ons werk. Het enthousiasme en de ‘drive’ van onze energiecoaches waren daarbij een voortdurende bron van inspiratie, zowel voor de inwoners als voor het serviceteam.
Als organisatie hebben wij het afgelopen jaar onze eigen transitie doorgemaakt. Het vrijwillige bestuur dat bestond uit ‘mannen van het eerste uur’ heeft plaats gemaakt voor een directeur-bestuurder. Samen met de leden van de raad van toezicht is tevens een begin gemaakt met het ontwikkelen van een betekenisvolle en toekomstbestendige visie op de rol van het EnergieHuis in de toekomst.
In de tussentijd was ‘de winkel gewoon open’. Met onze basisdiensten zoals informatieavonden, website, spreekuren, huisbezoeken en warmtebeeldscans hebben we weer vele huiseigenaren kunnen helpen. Elke eigenaar die we kunnen helpen is er één: als mensen eenmaal beginnen aan hun (verduurzamings-)reis, dan is het zaadje geplant. Bovendien is elke eigenaar die we goed hebben geholpen, een extra ambassadeur erbij.
Veel leesplezier!
Namens EnergieHuis Slim Wonen,
Bregje van Bragt
Directeur-bestuurder
I N H O U D
O V E R E N E R G I E H U I S S L I M W O N E N
EnergieHuis Slim Wonen (EHSW) is het energieloket van de gemeenten Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, Nuenen en Someren. De gemeenten voorzien hiermee in de taakstelling vanuit het landelijk Energieakkoord: het bieden van een serviceloket voor inwoner-huiseigenaren.
EnergieHuis Slim Wonen is in 2016 ontstaan uit een burgerinitiatief. In eerste instantie was het EnergieHuis alleen actief voor Helmond. Sinds juni 2021 werkt het EnergieHuis Slim Wonen voor het samenwerkingsverband van de 8 gemeenten. Het EHSW is een stichting. We hebben geen winstoogmerk. EHSW heeft de ANBI-status.

Missie
Het EnergieHuis Slim Wonen wil bijdragen aan de energietransitie door (ervarings)kennis, informatie en passie te delen met inwoners die hun woning aardgasvrij of zelfs energieneutraal willen maken.
Visie
De energietransitie is volgens ons nodig en mogelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat iedere inwoner een bijdrage kan en zou moeten leveren om de transitie te realiseren. Het aanbieden van objectieve, onafhankelijke en enthousiaste (ervarings)kennis en informatie helpt hierbij.
Strategie
Het maakt voor ons niet uit waarom huiseigenaren willen verduurzamen. Dat kan zijn omdat ze hun wooncomfort willen verhogen, omdat ze willen besparen op energiekosten, omdat ze willen bijdragen aan een beter klimaat of de waarde van hun woning willen verhogen. Wij vinden het belangrijk dat huiseigenaren bewust zijn van de voordelen en kansen om energie te besparen en dat ze hier weloverwogen beslissingen over nemen. Wij zetten daarbij in op het delen van alle relevante informatie die daarbij een rol speelt en hier een bijdrage aan kan leveren. Onze kernwaarden spelen daarbij een belangrijke rol.

K E R N W A A R D E N
Gratis voorlichting
Wij geven voorlichting, geen advies. Wat uiteindelijk de beste keuze is, bepaalt de huiseigenaar zelf.
Onze voorlichting is gratis. Dat kan omdat wij van de gemeenten subsidie ontvangen voor de uitvoering van onze dienstverlening. Omdat we onze diensten gratis aan kunnen bieden, zijn we laagdrempelig. Toch vragen wij bij enkele van onze diensten een bijdrage van € 10,-. Het gaat om de diensten ‘huisbezoek’ en ‘warmtebeeldscan’. Dit doen we omdat we daardoor meer zekerheid hebben dat de aanvrager echt een huisbezoek of warmtebeeldscan wil. Dit voorkomt dat onze vrijwillige energiecoaches voor niets bij de mensen aanbellen.
Van, voor en door bewoners
Bij het EnergieHuis werken ruim 100 vrijwilligers. Dit zijn allemaal inwoners van ons dienstverleningsgebied. De meeste vrijwilligers zijn actief als energiecoach. Zij vormen de spil en het gezicht van onze organisatie. Zij zijn de buurman/ buurvrouw die met kennis, ervaring en enthousiasme meedenkt met bewoners over het verduurzamen van hun woning.
Onafhankelijk en deskundig
Onze voorlichting is onafhankelijk. Wij hebben geen (commercieel of ander) belang. Vaak stellen inwoners ons de vraag welke bedrijf ze het beste kunnen inschakelen. Wij geven ze dan tips over hoe ze een bedrijf kunnen vinden, hoe ze offertes kunnen vergelijken en we laten hen weten dat we hen daar ook bij kunnen helpen. Ook verwijzen we naar de bedrijven-databank van Verbeterjehuis. Lokale ondernemers moedigen wij aan zich aan te melden voor deze databank.
Voor de inhoud van onze voorlichting maken wij gebruik van de informatie van Milieu Centraal. Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die is opgericht om feiten en fabels van elkaar te scheiden en consumenten duurzame tips, adviezen en inzichten te geven. Milieu Centraal wordt gefinancierd door de landelijke overheid en heeft ondermeer de opdracht om Nederlandse energieloketten te ondersteunen bij de uitvoering van hun taak.
Enthousiast over verduurzamen
De medewerkers en vrijwilligers van het EnergieHuis zijn allemaal enthousiast over energie besparen en opwekken. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk: verduurzamen is leuk!
Benieuwd naar onze energiecoaches en hun enthousiasme? Lees hier het interview met een van onze coaches.











A C T I V I T E I T E N 2 0 2 4
ASTEN | DEURNE | GELDROP-MIERLO | GEMERT-BAKEL
HELMOND | NUENEN | SOMEREN


Asten
Deurne
Het team in Deurne heeft 70 warmtebeeldscans gemaakt en is op 22 adressen langs geweest voor een huisbezoek. Verder organiseerden we vier themabijeenkomsten waar in totaal 65 inwoners naar kwamen luisteren. De themabijeenkomst over warmtepompen kreeg extra aandacht door de flyeractie ‘Zet ‘m op 50’ in de wijken Vennen en Rijtse Vennen. De vierde bijeenkomst organiseerden we samen met de bibliotheek.
De energiecoaches hebben 26 inwoners kunnen helpen met hun energievraag tijdens de spreekuren op de Ossenbeemd. Tijdens de Groenmarkt die door de Ossenbeemd georganiseerd werd, wisten de coaches veel aandacht te trekken met een blowerdoortest. De coaches deelden radiatorfolie uit bij de voedselbank en sloten zich aan bij het Armoedeplatform. Daarnaast zocht team Deurne de samenwerking op met de wijk- en dorpsraden van Liessel, Helenaveen en Deurne-west. Tijdens de Nationale Duurzame Huizenroute heeft coach Carel zijn huis opengesteld. Daar kwamen veel bezoekers en zelfs de redactie van het Eindhovens Dagblad op af. Het serviceteam hielp 40 Deurnese bewoners telefonisch en 18 per email.




Geldrop-Mierlo
Het team in Geldrop-Mierlo is kampioen in het organiseren van themabijeenkomsten. Op de maar liefst acht bijeenkomsten zijn 112 bewoners afgekomen. De coaches leverden ook hun bijdrage tijdens de ALV van buurtvereniging Zesgehuchten, de maandelijkse Soep-Inn in wijkcentrum Den Akert en bij een duurzaamheidssessie in het Anna Ziekenhuis. Daarnaast hebben de coaches hard gewerkt aan de 97 warmtebeeldscans en de 76 huisbezoeken. 20 bewoners zijn langsgekomen op het energieloket in Geldrop of Mierlo. In de wijk Genoenhuis hebben de coaches geflyerd voor de actie ‘Zet ‘m op 50’. Ook waren onze coaches met een marktkraam aanwezig op de Andere Mèrt. Bijzonder in Geldrop-Mierlo is de witgoedactie van de gemeente: inwoners die gebruik hebben gemaakt van de gemeentelijk subsidie op energiezuinige witgoedapparaten, worden door EnergieHuis Slim Wonen gebeld. Zij krijgen dan een aanbod voor een gratis huisbezoek van een energiecoach, die tevens bekijkt of een energiefixer nog kleine bespaarmaatregelen kan aanbrengen. In 2024 zijn circa 150 bewoners gebeld en 37 bewoners daadwerkelijk bezocht. In 2025 loopt deze actie door. Het serviceteam heeft 47 vragen van bewoners per telefoon kunnen beantwoorden en 11 per email.
Gemert-Bakel
Het team in Gemert-Bakel werkt nauw samen met de gemeente. De gemeente zet de coaches in om huisbezoeken af te leggen in het kader van een lokale isolatie-actie (onder de vlag van het Nationaal Isolatie Programma). Daarnaast zijn de coaches ook nog bij 32 bewoners langs geweest voor een huisbezoek namens EHSW en bij 77 bewoners voor een warmtebeeldscan. Op het energieloket in Gemert en in Bakel zijn 37 bewoners langs geweest. Met de drie gehouden themabijeenkomsten wisten we 118 belangstellenden te trekken. Coach Ton vertegenwoordigde EHSW bij de ledenmiddag van Huurdersbelangen en EHSW was ook aanwezig tijdens de Meet & Greet beroepenavond van het Commanderij College. De senioren in Gemert-Bakel kregen een presentatie bij de KBO over energie besparen en ook in het KBO-blaadje hebben diverse artikelen van EHSW gestaan. Het serviceteam heeft 31 bewoners per telefoon en 11 per email kunnen helpen.




Helmond
Het team van energiecoaches in Helmond heeft maar liefst 117 huisbezoeken afgelegd en in de koude maanden 77 warmtebeeldscans bij bewoners uitgevoerd. In de showroom zijn 219 bewoners geholpen die met hun energievraag spontaan kwamen binnenlopen. Daarnaast hebben onze coaches 112 bewoners op afspraak te woord gestaan. Het aantal themabijeenkomsten was helaas beperkt tot twee avonden, vanwege beperkte interesse bij de bewoners. In 2024 is hard gewerkt aan de naamsbekendheid van EnergieHuis Slim Wonen. Door middel van bewonersverhalen en advertenties in De Loop en diverse wijkbladen zoals De Lindenberg, Ons Mierlo-Hout, Brandevoorter Courant en Dierdonk Gazet bereikten we inmiddels veel inwoners van Helmond. Het aanbieden van gratis huisbezoeken via deze kanalen leverde veel aanvragen op. De Helmondse coaches waren op diverse markten aanwezig. Onze met nieuwe spulletjes uitgeruste kraam was aanwezig bij de Week van Helmond-Oost, de Duurzame Markt Warande, tijdens de open dag van het Huis van de Stad en op de Fairtrade & Global Market. Tijdens de Nationale Klimaatweek hadden wij een heel programma met onder andere een lezing van Europarlementariër Mohammed Chahim in Helmond. Daarnaast hadden we een bijzondere campagne op social media: in 7 korte filmpjes gaven onze coaches elke dag een tip! Op de laatste dag van de Nationale Klimaatweek organiseerden we samen met de klimaatburgemeester van Helmond en enkele andere organisaties een klimaatbeurs voor kinderen rond het thema Sinterklaas.
In 2024 is het serviceteam van EnergieHuis Slim Wonen samen met de coaches en met de gemeente Helmond begonnen met de wijkactie Mierlo-Hout. Deze wijk is door de gemeente aangewezen als een all-electric wijk en kent ruim 3.400 koopwoningen. De wijkactie is begonnen met een bewonersavond in De Geseldonk. Daarna is gestart met het huis aan huis uitdelen van vouchers voor een gratis huisbezoek. Via Ons Mierlo-Hout worden bewoners op de hoogte gehouden. De wijkactie loopt in 2025 door.
Nuenen



Someren
Scholen
EnergieHuis Slim Wonen werkt graag samen met scholen en studenten. Afgelopen jaar boden we een stageplaats aan student Communicatie Youri van de Universiteit van Tilburg en leerling Adviseur Duurzame Leefomgeving Sem van Yuverta. Voor Sem zijn we zelfs een erkend leerbedrijf geworden. Met Fontys werkten we samen door voor enkele groepen Vastgoedkunde gastlessen te verzorgen. Ook deden we mee aan de Challengeweek voor studenten ICT & Business en Finance & Control en werkten we weer volop samen met het Dr. Knippenberg College in Helmond. Daarnaast gingen we van start met een samenwerking met Ter Aa. In het kader van de wijkaanpak in de wijk Waterdael in Someren, verzorgden we een lessenreeks op Basisschool De Ranonkel.
Tijdens de Week van Duurzaamheid lanceerden wij – samen met de jongerenburgemeester van Helmond – onze energiespeurtocht voor leerlingen van het basisonderwijs.
K L A N T T E V R E D E N H E I D
Klanttevredenheid inwoners
Sinds juni 2023 doen wij doorlopend onderzoek naar onze klanttevredenheid. We zijn ontzettend trots dat onze klanten ons wederom waarderen met een gemiddeld rapportcijfer van 8,6! Daarnaast hebben zij ons beoordeeld met een score van 7,5 voor onze bijdrage aan hun motivatie om te besparen en/of hun woning te verduurzamen. In de loop van het jaar hebben we enkele vragen toegevoegd om meer inzicht te krijgen in de bewoners die we met onze dienstverlening bereiken. Het is nog te vroeg om hier met zekerheid iets over te zeggen
Feedback
Van de feedback die wij van klanten krijgen, maken wij graag gebruik. Een inwoner gaf bijvoorbeeld aan voldoende aandacht te hebben gemist voor het belang van ventileren: daar hebben we in 2024 meermaals aandacht voor gevraagd bij onze energiecoaches. Ondermeer door Huisfluisteraar Lars Boelen uit te nodigen voor onze bijscholingsavond. Een andere inwoner vroeg om informatie voor doe-het-zelvers. Daarvoor hebben we enkele handige klusvideo’s toegevoegd aan onze website.
Enkele citaten van inwoners illustreren de positieve impact van onze dienstverlening:


C O M M U N I C A T I E
In de pers en in de media
In het afgelopen jaar hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt op onze social media kanalen. Onze consistente aanwezigheid hebben we volgehouden in 2024 op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn met een gemiddelde van 2 posts per week. Dit heeft er voor gezorgd dat we in 2024 een totaal bereik van 23.867 unieke weergaven hebben behaald op social media.
Daarnaast hebben we onze aanwezigheid in de geschreven pers verstevigd. We merken dat een groot deel van onze doelgroep nog steeds bereikt wordt via traditionele media. We plaatsten daarom publicaties in onder andere De Loop, Rond de Linde en Middenstandsbelangen. Ook hebben we afspraken gemaakt met verschillende wijkbladen zoals De Lindenberg en Dierdonk Gazet. Eén keer per maand publiceren we daar een bewonersverhaal.



Website en nieuwsbrieven
Onze website wordt dagelijks geactualiseerd. Hij staat boordevol met actuele informatie over onze diensten, de plannen van de gemeenten, handige tests, maatregelen zoals een warmtepomp installeren, subsidies en bewonersverhalen.
Onze website is vooral gericht op huiseigenaren, maar er zijn aparte pagina’s ingericht voor onze andere doelgroepen zoals huurders, VvE’s, MKB en maatschappelijk vastgoed. Met deze pagina’s geven wij invulling aan onze ambitie om voor deze groepen een goede en betrouwbare verwijzer te zijn. In 2024 hadden we 14.078 website bezoekers.
Vier keer per jaar brengen we een kosteloze digitale nieuwsbrief uit. De nieuwsbrief is bedoeld om inwoners te motiveren aan de slag te gaan en blijven met het besparen en opwekken van energie. In het jaar 2024 kregen wij er 1.635 nieuwe abonnees bij. Het totaal aantal abonnees komt daarmee op 7.423. Slechts 4,2% van de bestaande abonnees zei het abonnement op.
Zowel voor on- en offline media verzamelden we dit jaar maar liefst 36 (!) bewonersverhalen. Door ’te gluren bij de buren’ inspireren inwoners elkaar om aan de slag te gaan met het leren kennen van de eigen woning en het besparen en opwekken van energie. Op deze foto zie je Jan en Ute uit Deurne.
O R G A N I S A T I E
Vrijwilligers
Bij het EnergieHuis Slim Wonen werken ruim 100 vrijwilligers. Veruit de meesten zijn actief als energiecoach. Stuk voor stuk zijn ze enthousiast over energie besparen en opwekken en vinden ze het leuk om andere mensen te helpen met hun kennis en ervaring op dit gebied. Coaches zetten zich gemiddeld 12 uur per maand in.
Het EnergieHuis zorgt voor werving en selectie van nieuwe coaches. Deze volgen een interne opleiding die voornamelijk bestaat uit ‘learning on the job’. In 2024 ontvingen 5 nieuwe coaches hun energiecoach-certificaat. Dit is voldoende om het natuurlijk verloop op te vangen.
Om de kennis en vaardigheden van onze energiecoaches op peil te houden, organiseren we elke 6 weken een avond waarop we ze bijpraten over nieuwe ontwikkelingen. Onderwerpen die het voorbije jaar aan de orde kwamen zijn zonnepanelen (door Milieu Centraal), energie coöperaties (door Energie Samen), thuisbatterijen, ventileren, het Nationaal Isolatie Programma en De Groene Zone-Isoleren en andere. Ter verdere ondersteuning van de coaches brengen we ook elke 6 weken een interne nieuwsbrief uit om hen te informeren over ontwikkelingen in de organisatie en het veld. Daarnaast organiseren we regelmatig bedrijfsbezoeken en stimuleren we een bezoek aan de jaarlijkse Vakbeurs Energie.
Uiteraard besteden we ook veel zorg aan het waarderen van onze coaches. Dat zit ‘m in de kleine dingetjes: een verjaardagskaart, iets lekkers bij de koffie, een attentie op duurzame dinsdag en een complimentje hier en daar. Daarnaast organiseerden we weer onze jaarlijkse Nieuwjaars- en Zomerborrel (zie foto).

Bestuur en raad van toezicht
Met het oog op verdere professionalisering van onze organisatie zijn we in 2024 overgestapt naar een besturingsmodel met een (betaalde) directeur-bestuurder. Hiertoe zijn nieuwe statuten met bijbehorende reglementen voor bestuur en raad van toezicht opgesteld.

Tot 1 oktober 2024 was de samenstelling van ons bestuur en onze raad van toezicht als volgt:
Bestuur
Berrie Horsten, voorzitter
Jos Terken, vice-voorzitter
Wim Swinkels, secretaris
Olav Notté, penningmeester
Raad van toezicht
Ton Bierhoff, voorzitter
Henk-Jan Heling
Ad de Kroon
Met ingang van 1 oktober is de samenstelling als volgt:
Directeur-bestuurder
Bregje van Bragt
Raad van toezicht
Ad de Kroon, voorzitter
Berrie Horsten, voorzitter
Henk-Jan Heling
Ton Bierhoff
Wim Swinkels
Jos Terken
Raad van toezicht
De raad van toezicht kwam in 2024 acht keer bij elkaar. Bij alle vergaderingen waren bestuur en directie aanwezig. De belangrijkste onderwerpen die dit jaar door de raad besproken zijn, zijn het (financiële) jaarverslag en de controle door de accountant, het jaarplan, de begroting, het besturingsmodel en de toekomst van de stichting. De raad kijkt met een tevreden gevoel terug op het voorbije jaar. Er is veel werk verzet en de organisatie blijft zich verder ontwikkelen. Daarnaast is de raad trots dat we als EnergieHuis het initiatief hebben genomen om samen met de gemeenten na te denken over een betekenisvolle en toekomstbestendige ondersteuningsstructuur voor alle eigenaren en gebruikers van gebouwen die aan de slag willen (of moeten) met de energietransitie.
Serviceteam
Bij het EnergieHuis is tevens een klein, betaald serviceteam werkzaam (totale omvang 4,2 FTE). Dit team zorgt voor bemanning van de servicedesk (telefoon en mail), in- en externe communicatie, werving, selectie en (bij)scholing van vrijwilligers, administratie, benodigd materiaal voor de coaches zoals warmtebeeldcamera’s en de marktkraamuitzet, ICT en nog veel meer. In 2024 is het team uitgebreid met een bestuurssecretaris en een coördinator energietransitie. De bestuurssecretaris ondersteunt de directeur bij interne processen. De coördinator energietransitie opereert als linking pin tussen gemeenten, serviceteam en de (lokale teams van) energiecoaches. Zij geeft een belangrijke impuls aan het opstellen en uitvoeren van activiteitenplannen die aansluiten bij de warmte transitieplannen van de gemeenten.

F I N A N C I Ë N



V O O R U I T B L I K
2025 lijkt een belangrijk jaar te worden voor ons. De gemeenten hebben aangeven nog voor de zomer een beslissing te zullen nemen over de wijze waarop zij – al dan niet met elkaar – invulling willen geven aan de ‘fysieke one-stop-shop’ zoals beschreven in de nieuwe Europese richtlijn (de zgn. Energy Performance of Buildings Directive, afgekort EPBD IV). Dit gaat hoe dan ook gevolgen hebben voor onze organisatie. Gelukkig staat voor alle gemeenten de toegevoegde waarde van onze energiecoaches als een paal boven water. Wij zien de toekomst dus met vertrouwen tegemoet.
Ondertussen is ‘onze winkel’ open en gaan wij volop door met het informeren en enthousiasmeren van onze inwoners. Kom jij binnenkort ook een keer op de koffie?
